Τετάρτη 8 Απριλίου 2020

Επανάληψη στην Ιστορία (Μαθήματα 5-9)

Ενότητα 2 (α' μέρος)
ΑΡΧΑΪΚΑ ΧΡΟΝΙΑ 
(ΜΑΘ. 5- 9)


ΜΑΘΗΜΑ 5: ΝΕΕΣ ΑΠΟΙΚΙΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
πηγή: https://slideplayer.gr/slide/2600632/

Με λίγα λόγια:
Οι Έλληνες εγκατέλειψαν τα χωριά και συγκεντρώθηκαν στις πόλεις για να έχου περισσότερη ασφάλεια. Έτσι δημιούργησαν τις πρώτες πόλεις-κράτη. Το κέντρο των νέων πόλεων ήταν η ακρόπολη όπου βρίσκονταν δημόσια κτίρια ενώ γύρω της βρίσκονταν τα σπίτια. Γύρω γύρω υπήρχαν ψηλά τείχη. Ο πληθυσμός όμως αυξήθηκε και η γη δεν έφτανε για όλους. Τότε έφυγαν για άλλα μέρη αφού πρώτα ρωτούσαν το Μαντείο των Δελφών για το μέρος. Όταν έφευγαν σε ομάδες, ο αρχηγός έπαιρνε από την πόλη το "ιερό πυρ" και άναβαν τον βωμό της αποικίας διατηρώντας έτσι έναν δεσμό ανάμεσα στην αποικία και στη μητρόπολη (μητερα πόλη). Τα παράλια της Μεσογείου και του Εύξεινου Πόντου γέμισαν αποικίες. Οι πιο πολλές μάλιστα έγιναν στην Ιταλία η οποία ονομάστηκε Μεγάλη Ελλάδα. 

ΜΑΘΗΜΑ 6: ΤΑ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΛΛΑΔΑ
πηγή: http://tetartistotetarto.blogspot.com/2017/11/blog-post_13.html
Με λίγα λόγια:
Τα παλιά χρόνια αρχηγός του κράτους ήταν ο βασιλιάς. Είχε μεγάλη δύναμη. Όταν ήθελε να κάνει ανακοινώσεις μάζευε τον κόσμο σε ένα μέρος που ονομάστηκε αγορά. Όμως όταν άλλαξε η ζωή, κάποιοι που είχαν πολλά κτήματα, οι άριστοι, οι ευγενείς, παραμέρισαν τον βασιλιά, πήραν την εξουσία και το πολίτευμα ήταν πια η αριστοκρατία. Καθώς όμως αναπτύχθηκε το εμπόριο, κάποιοι πλούτισαν, πήραν την εξουσία από τους ευγενείς και κυβέρνησαν αυτοί οι λίγοι και το πολίτευμα ονομάστηκε ολιγαρχία. Ο λαός όμως είχε παράπονα από τον τρόπο που κυβερνούσαν. Την κατάσταση εκμεταλλεύτηκαν κάποιοι σε κάποιες πόλεις που είχαν την εμπιστοσύνη του λαού, πήραν την εξουσία και έγιναν τύραννοι, ενώ δηλαδή πήγαν στην εξουσία με τη βοήθεια του λαού, μετά έκαναν ότι ήθελαν προς όφελός τους. Σε πολλές πόλεις ο λαός ήταν πολύ δυσαρεστημένος και είχε πολλές δυσκολίες και άρχισαν να επαναστατούν. Στην Αθήνα σιγά σιγά την εξουσία την πήρε ο λαός και το πολίτευμα έγινε δημοκρατικό. 

ΜΑΘΗΜΑ 7:ΟΙ ΔΕΣΜΟΙ ΠΟΥ ΕΝΩΝΑΝ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ
πηγή:https://slideplayer.gr/slide/2600632/
Με λίγα λόγια:
Οι Έλληνες παρόλο που σκορπίστηκαν σε διάφορα μέρη, έμειναν ενωμένοι με δεσμούς. Μια τέτοια ευκαιρία ήταν οι Ολυμπιακοί Αγώνες που γίνονταν στην Ολυμπία κάθε τέσσερα χρόνια και έπαιρναν μέρος μόνο Έλληνες. Το μήνυμα των Αγώνων έφτανε σε όλες τις πόλεις μέσω αγγελιοφόρου. Οι νικητές κέρδιζαν τον σεβασμό κι ένα στεφάνι από κλαδί ελιάς. Η πατρίδα τους ήταν περήφανη για τους νικητές και όταν επέστρεφαν στην πόλη γκρέμιζαν ένα κομμάτι του τείχους από όπου έμπαινε ο ολυμπιονίκης. Αγώνες γίνονταν και στον Ισθμό, στους Δελφούς και τη Νεμέα. Οι Έλληνες ήθελαν να μάθουν το μέλλον και γι' αυτό πήγαιναν στα μαντεία. Το πιο γνωστό ήταν το μαντείο των Δελφών που ήταν αφιερωμένο στον θεό Απόλλωνα. Εκεί μια μάντισσα, η Πυθία, έδινε χρησμούς, δηλαδή "μπερδεμένες" απαντήσεις. Γύρω από τα μαντεία δημιουργούνταν ενώσεις που φύλασσαν τους θησαυρούς και ονομάζονταν Αμφικτιονίες. Στη συνέλευση κάθε Αμφικτιονίας, κάθε πόλη έστελνε δυο αντιπροσώπους. 

ΜΑΘΗΜΑ 8: Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΡΧΑΪΚΗΣ ΕΠΟΧΗΣ
πηγή:https://slideplayer.gr/slide/2600632/
Με λίγα λόγια:
Ο κόσμος γνώρισε μεγάλη οικονομική ανάπτυξη και οι πόλεις στολίστηκαν με λαμπρά κτίρια. Τα κτίρια χτίζονται σε δωρικό ή ιωνικό ρυθμό. Η διαφορά των δυο ρυθμών είναι στους κίονες (κολόνες) των κτιρίων. Οι γλύπτες σκάλιζαν αγάλματα, τους κούρους και τις κόρες. Οι κούροι απεικονίζουν γυμνούς νέους άντρες με χέρια κολλημένα στα πλάγια και το ένα πόδι μπροστά. Οι κόρες είναι νεαρές γυναίκες με ωραίο χτένισμα και ελαφριά ρούχα. Το εμπόριο αναπτύχθηκε και η αύξηση των αγαθών δημιουργεί ανάγκη για αποθήκευση σε αγγεία. Έτσι αναπτύσσεται η τέχνη της αγγειοπλαστικής. Τα αγγεία ζωγραφίζονται άλλοτε με μαύρο χρώμα (μελανόμορφος ρυθμός) και άλλοτε με κόκκινο (ερυθρόμορφος ρυθμός)


ΜΑΘΗΜΑ 9: ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ
πηγή:https://slideplayer.gr/slide/2600632/
Με λίγα λόγια:
Στα αρχαϊκά χρόνια οι ποιητές ασχολούνται με τα καθημερινά προβλήματα των ανθρώπων. Αναπτύσσεται η διδακτική τέχνη που σκοπό έχει να διδάξει τους ανθρώπους όπως ο Ησίοδος στο έργο του "Έργα και ημέρες". Επίσης αναπτύσσεται και η λυρική ποίηση που μιλούσε για τις χαρές και λύπες των ανθρώπων, που ονομάστηκε έτσι επειδή απάγγελλαν τα ποιήματα με συνοδεία λύρας. Οι άνθρωποι επίσης άρχισαν να απασχολούνται με θέματα που δεν μπορούσαν να εξηγήσουν και προσπαθούσαν να καταλάβουν πώς έγινε ο κόσμος. Η ενασχόληση αυτή ονομάστηκε φιλοσοφία.  Τέλος, κάποιοι άρχισαν να γράφουν για τα περασμένα για να μη ξεχαστούν κι έτσι άρχισε να δημιουργείται η Ιστορία. 

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
Έλεγξε τις γνώσεις σου απαντώντας προφορικά στις παρακάτω ερωτήσεις:
1. Πώς δημιουργήθηκαν οι πρώτες πόλεις-κράτη;
2. Ποια ήταν τα κύρια μέρη μιας πόλης;
3. Τι ήταν το "ιερό πυρ';
4. Ποια περιοχή ονομάστηκε "Μεγάλη Ελλάδα" και γιατί;
5. Περιέγραψε με λίγα λόγια τα πέντε βασικά πολιτεύματα της αρχαίας Ελλάδας.
6. Τι ήταν οι Ολυμπιακοί Αγώνες, κάθε πότε γίνονταν και που;
7. Τι κέρδιζαν οι ολυμπιονίκες;
8. Ποιο ήταν το πιο γνωστό μαντείο της αρχαίας Ελλάδας;
9. Τι ήταν οι Αμφικτιονίες;
10. Ποια ήταν η διαφορά του δωρικού και του ιωνικού ρυθμού;
11. Τι ήταν οι κούροι και οι κόρες;
12. Ποιοι ήταν οι βασικοί ρυθμοί της ζωγραφικής των αγγείων;
13. Τι ήταν η διδακτική ποίηση;
14. Γιατί μιλούσε η λυρική ποίηση και γιατί ονομάστηκε έτσι;
15. Πώς δημιουργήθηκε η φιλοσοφία; 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

  • Κοίταξε την εικόνα και βρες ποιο πολίτευμα περιγράφεται σε κάθε επίπεδο.



2. Αναγνώρισε τα κύρια χαρακτηριστικά των αγαλμάτων της αρχαϊκής περιόδου στα παρακάτω αγάλματα:


  • Παρατήρησε τα παρακάτω αγγεία και αναγνώρισε όσα είναι μελανόμορφα και όσα είναι ερυθρόμορφα:








Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου