Πέμπτη 14 Μαΐου 2020

Γλώσσα (14 Μαϊου) -Μύθοι του Αισώπου

ΜΥΘΟΙ ΤΟΥ ΑΙΣΩΠΟΥ

Β' Τάξη

1. Διάβασε πολλές φορές τον παρακάτω μύθο του Αισώπου:

Το λιοντάρι κι ο λαγός

Ένα λιοντάρι είδε ένα λαγό αποκοιμισμένο κι ετοιμαζόταν να τον φάει, όταν από την άλλη είδε να
περνάει τρέχοντας ένα ελάφι. Παράτησε, λοιπόν, το λαγό κι έτρεξε πίσω από το ελάφι έκανε όμως πολύ φασαρία που ο λαγός ξύπνησε κι όπου φύγει φύγει! Μετά από μεγάλο κυνηγητό, το λιοντάρι κατάλαβε πως πια δεν είχε ελπίδα να προφτάσει το ελάφι. Γύρισε τότε στο σημείο που είχε δει το λαγό, για να διαπιστώσει πως κι αυτός είχε γίνει άφαντος. «Καλά να πάθω», είπε το λιοντάρι. «Άφησα το σίγουρο φαγάκι που ήταν κάτω από τη μύτη μου, ελπίζοντας πως θα έπιανα κάτι μεγαλύτερο».

2. Χώρισε τις λέξεις με έντονα γράμματα σε ρήματα, ουσιαστικά και επίθετα, στο τετράδιό σου:

Θυμήσου: 
Ρήματα ⇒ Οι λέξεις που μου δείχνουν ότι κάτι κάνω, κάτι παθαίνω ή βρίσκομαι σε μια κατάσταση.(π.χ. πλένω).
Ουσιαστικά ⇒ Οι λέξεις που μας δείχνουν ένα όνομα, ένα ζώο, ένα πράγμα ή μια κατάσταση (π.χ. ο λαγός)
Επίθετα ⇒ Οι λέξεις που μας λένε τι λογής είναι τα ουσιαστικά  (π.χ.ο γκρίζος λαγός)

Ρήματα:...................................................................................................................................................
Ουσιαστικά:.............................................................................................................................................
Επίθετα: ...................................................................................................................................................

3. Να κλίνεις στο τετράδιό σου στον Ενεστώτα (τώρα), τα ρήματα:
αφήνω, γυρίζω, τρέχω, καταλαβαίνω

Όταν τελειώσεις τα μαθήματά σου, μπορείς να δεις τον παραπάνω μύθο εδώ:


Δ' Τάξη

1. Διάβασε καλά και με προσοχή τον παρακάτω μύθο:

Ο Βοριάς κι ο Ήλιος 

Μια φορά, ο Ήλιος κι ο Βοριάς έπιασαν μια μεγάλη συζήτηση για το ποιος από τους δυο ήταν ο δυνατότερος.
 – Εγώ, έλεγε ο Ήλιος. 
– Όχι, εγώ, έλεγε ο Βοριάς. 
Κι είχαν τόσο πείσμα, ώστε κανένας τους δεν υποχωρούσε μπροστά στον άλλον. Έτσι όμως, δεν έβγαινε συμπέρασμα, ούτε θα ‘βγαινε ποτέ, τόσο πεισματάρηδες που ήταν κι οι δυο τους. 
– Σου προτείνω ένα στοίχημα! είπε τέλος ο Βοριάς. 
– Τι στοίχημα; ρώτησε ο Ήλιος. 
– Να διαλέξουμε στην τύχη έναν άνθρωπο κι όποιος από τους δυο μας καταφέρει και τον γδύσει, εκείνος θα ‘ναι ο δυνατότερος . 
– Το δέχομαι το στοίχημα! είπε ο Ήλιος. 
 Σε λίγο, φάνηκε στον κάμπο ένας άνθρωπος, που πήγαινε ολομόναχος. Άρχισε τότε, ο Βοριάς, να φυσάει δυνατά. Ο διαβάτης έσκυψε το κεφάλι του και σταύρωσε τα χέρια του, πάνω στο στήθος, για να προφυλαχτεί από τον αέρα. Ο Βοριάς φύσηξε πιο δυνατά κι ο διαβάτης, κούμπωσε το ρούχο του κι επειδή ο Βοριάς δυνάμωνε το φύσημά του, ο καημένος ο άνθρωπος έβγαλε μια μάλλινη κουβέρτα, που την κουβαλούσε σ’ ένα σακί, και τυλίχτηκε μ’ αυτήν, για να μην ξεπαγιάσει. Όσο πιο δυνατά φυσούσε ο Βοριάς, τόσο πιο σφιχτά τυλιγότανε στην κουβέρτα του ο διαβάτης. Στο τέλος, ο Βοριάς βαρέθηκε κι έπαψε να φυσάει. Γύρισε στον Ήλιο και του είπε: 
– Η σειρά σου τώρα να δοκιμάσεις να τον γδύσεις. 
Ο Ήλιος πρόβαλε στον ουρανό, μόλις σταμάτησε να φυσάει ο Βοριάς, κι αμέσως ο διαβάτης έβγαλε από πάνω του την κουβέρτα και την έβαλε στο σακί. Δυνάμωσε τη λάμψη του ο Ήλιος κι ο διαβάτης ξεκούμπωσε το ρούχο του. Αλλά ο Ήλιος δυνάμωνε όλο και πιο πολύ τη λάμψη του κι ο διαβάτης, που είχε αρχίσει να ιδρώνει, άρχισε να βγάζει ένα-ένα τα ρούχα του, ώσπου, στο τέλος απόμεινε ολόγυμνος και κοιτούσε δεξιά κι αριστερά, μήπως δει κανένα δέντρο για να πάει να ξαπλώσει στον ίσκιο του. Επειδή όμως δεν έβρισκε δέντρο, έπεσε στο ποτάμι, που περνούσε εκεί κοντά κι έμεινε στο νερό, ώσπου ο Ήλιος, σιγά-σιγά, λιγόστεψε τη λάμψη του. 
– Εσύ είσαι ο δυνατότερος! παραδέχτηκε ο Βοριάς, αποχαιρετώντας τον Ήλιο.

2. Γράψε σε λίγες γραμμές τι σε διδάσκει αυτός ο μύθος του Αισώπου. 
(Θα τα ελέγξουμε όταν επιστρέψουμε στο σχολείο μας, ή μπορείς να φωτογραφίσεις ότι έγραψες και να μου το στείλεις!)

3.  Πάμε να θυμηθούμε πως βρίσκουμε το Υποκείμενο, το Ρήμα και το Αντικείμενο σε μια πρόταση;


  • Να αντιγράψεις τις προτάσεις στο τετράδιο σου και να  βρεις το Υποκείμενο, το Ρήμα και το Αντικείμενο στις παρακάτω προτάσεις. Ξεκινάμε πάντα βρίσκοντας το Ρήμα:


  • Η Ελένη διάβασε τα μαθήματά της.
  • Τι ωραίο φαγητό έφτιαξε η μαμά!
  • Ο Κώστας σήμερα θα πάει βόλτα.
  • Τη βλάβη στο αυτοκίνητο τη διόρθωσε ο κύριος Κώστας.
  • Όλα τα θηλαστικά γεννούν μωρά.
  • Ο παππούς φόρεσε τα γυαλιά του.
  • Αγόρασα ένα υπέροχο βιβλίο. 
  • Ο Κώστας και η Ελένη έχουν μάθημα τώρα. 

3. Επίθετα σε -ινός και εξαιρέσεις:
Τα επίθετα σε -ινός γράφονται μεεκτός από κάποιες εξαιρέσεις που γράφονται με -υ, -η και -ει και φαίνονται στον παρακάτω πίνακα:



Συμπλήρωσε με -ι, -η, -ει, -υ και  βάλε τόνο όπου χρειάζεται.

Η Μαρία τελείωσε το νυκτερ_νό σχολείο.
Ανυπομονώ για τις καλοκαιρ_νές διακοπές!
Μπορει να φαίνεται ακριβό αλλά η αλήθεια είναι ότι το αγόρασα πολύ φθ_νό.
Το δωμάτιό μου είναι το πιο φωτ__νό του σπιτιού!
Το αγελαδ_νό γάλα είναι πολύ υγι__νο.
Άνοιξα την ξυλ_νη πόρτα και βρέθηκα σε ένα σκοτ_νό δωμάτιο.
Ο παππούς μου ζει σε ένα ορ__νό χωριό.
Η πινακίδα προειδοποιούσε για επικίνδ__νη στροφή δεξιά.
Αυτό που έκανες ήταν πολύ ανεύθ__νο από μέρους σου!

Τώρα που τελείωσες μπορείς να δεις τον παραπάνω μύθο του Αισώπου και σε βίντεο!




 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου